Du kan ikke blive smidt ud!


Det kan ikke siget tit nok: ”Mennesket er et flokdyr”.

Vi fødes med et behov for, at vores nærmeste omsorgsperson holder så meget af os, at vi overlever. Som nyfødte er vi hjælpeløse og vil dø, hvis ikke nogen tager sig af os. Samtidig er vi et flokdyr, så ubevidst søger vi efter samhørighed. Vi overlever ikke som art, hvis vi ikke er en del af en flok.

Derfor er det også traumatisk for os, når vi udelukkes fra et fællesskab – når vi bliver ”smidt væk”. Det er nedbrydende for både selvværd og selvtillid. I virkeligheden er det mobning på højt niveau at smide nogen ud. Man kan jo ikke tro på egen værdi, hvis der ikke er andre, der vil være sammen med en. Uanset hvor store udfordringer og vanskeligheder en person står med, så er det fællesskabet og samhørigheden, der gør, at man overkommer situationen og lærer deraf.

Af ovennævnte grunde betragter vi det som en nødvendig ramme for vores skoledrift, at vi kan forsikre eleverne om, at de ikke kan blive smidt ud! Hvis vi skal sikre personlig og social udvikling, er det påkrævet at vi adresserer, det der er svært og ikke giver op. Det nemmeste i verden er at give op – men så er der ingen, der lærer noget og udviklingen går baglæns eller i bedste fald blot i stå.

Langt de fleste af vores elever kommer til os med en usammenhængende skolegang i bagagen og oftest med flere mislykkede skoletilbud i erindringen. De fleste vil også teste os på udsagnet om, at vi ikke smider nogen ud. Den enkelte elev har en overbevisning om, at netop han/hun er så umulig, at vi i dette specielle tilfælde vil være tvunget til at gøre en undtagelse. Lad mig endnu en gang forsikre om, at det ikke kommer til at ske – vi giver ikke op!

Det er en dobbeltsidig ramme. Netop i arbejdet med at finde løsninger på de udfordringer vi møder, bliver vi som lærere og pædagoger dygtigere til vores arbejde og får kreeret et fundament for en begyndende opbygning af selvværd og selvtillid hos den enkelte elev. Når det ikke er en mulighed at smide nogen ud, så er det tvingende nødvendigt at finde gode løsninger. I bestræbelserne herfor styrkes troværdigheden og gode relationer sætter udvikling og læring på skinner.
Derfor: ”Hos os bliver ingen smidt ud!”

Mennesket er et flokdyr
Teamplay i undervisning

Flere artikler


Legitim Perifer Deltagelse

Legitim Perifer Deltagelse

Legitim Perifer Deltagelse Vi arbejder blandt andet med metoden Legitim Perifer Deltagelse (situeret læring). Inspireret af Jean Lave og Etienne Wenger. Metoden handler om, at læring foregår igennem deltagelse, og at deltagelsen i denne sammenhæng, drejer sig om et...

Zonen for nærmeste udvikling

Zonen for nærmeste udvikling

Zonen for nærmeste udvikling NUZO-metoden er et bud på en undervisningsmetode, som hjælper og støtter elever med specielle behov i den faglige læring og samtidig styrker den personlige og sociale udvikling. NUZO betyder "Zonen for nærmeste udvikling" og metoden bygger...

Struktur og rammer som del af en bedre hverdag

Struktur og rammer som del af en bedre hverdag

Struktur og rammer som del af en bedre hverdag Hvad er god pædagogisk praksis for den bedste læring og dannelse? Børn - både store og små – trives med tydelige rammer og fast struktur. Mennesker, der har oplevet omsorgssvigt, trauma, har ADHD eller lignende diagnose,...

Vi lægger vægt på et godt studiemiljø

Vi lægger vægt på et godt studiemiljø

Vi lægger vægt på et godt studiemiljø Vi definerer et godt studiemiljø som et sted, hvor den enkelte elev trives; hvor han/hun føler sig tilfreds og godt tilpas. Et godt studiemiljø er kendetegnet ved, at eleverne føler sig inkluderet både fagligt og socialt og ikke...