Vores menneskesyn, tilgang og metodevalg


Vi har et overordnet menneskesyn, der går ud på, at vi som individer trives i et fællesskab. Vores tryghed og grundliggende eksistens er afhængig af, at vi er sammen med nogen. Derfor er holdningen om, at ingen kan blive smidt ud, definerende for det miljø vi agerer i og den tilgang og de metoder, som vi opererer med.

Du kan læse mere om baggrunden for, at ingen kan/skal smides ud i artiklen
”Du kan ikke blive smidt ud!”

Vores tilgang til undervisning og de daglige gøremål er at skabe et miljø, hvor alle bliver set og føler sig tryg og velkommen.

Du kan læse om vores tilgang i artiklerne
”Vi lægger vægt på et godt studiemiljø”
”Struktur og rammer som del af en bedre hverdag”

Vores pædagogiske metodevalg tager udgangspunkt i at møde eleven, der hvor han/hun befinder sig. Kortlægge elevens udfordringer, stærke sider, behov og drømme. Målet er at give eleven det bedste fundament for så godt og selvstændigt et voksenliv som muligt.

Du kan læse om metodevalg i artiklerne
”Zonen for nærmeste udvikling”
”Legitim Perifer Deltagelse”
”Programmet kan godt være hyggeligt, men hygge kan ALDRIG være programmet”

Vi alle er en del af et fællesskab
Alle føler sig tryg

Artikler fra STU Ulfborg

 

Legitim Perifer Deltagelse

Legitim Perifer Deltagelse

Legitim Perifer Deltagelse Vi arbejder blandt andet med metoden Legitim Perifer Deltagelse (situeret læring). Inspireret af Jean Lave og Etienne Wenger. Metoden handler om, at læring foregår igennem deltagelse, og at deltagelsen i denne sammenhæng, drejer sig om et...

Zonen for nærmeste udvikling

Zonen for nærmeste udvikling

Zonen for nærmeste udvikling NUZO-metoden er et bud på en undervisningsmetode, som hjælper og støtter elever med specielle behov i den faglige læring og samtidig styrker den personlige og sociale udvikling. NUZO betyder "Zonen for nærmeste udvikling" og metoden bygger...

Struktur og rammer som del af en bedre hverdag

Struktur og rammer som del af en bedre hverdag

Struktur og rammer som del af en bedre hverdag Hvad er god pædagogisk praksis for den bedste læring og dannelse? Børn - både store og små – trives med tydelige rammer og fast struktur. Mennesker, der har oplevet omsorgssvigt, trauma, har ADHD eller lignende diagnose,...

Vi lægger vægt på et godt studiemiljø

Vi lægger vægt på et godt studiemiljø

Vi lægger vægt på et godt studiemiljø Vi definerer et godt studiemiljø som et sted, hvor den enkelte elev trives; hvor han/hun føler sig tilfreds og godt tilpas. Et godt studiemiljø er kendetegnet ved, at eleverne føler sig inkluderet både fagligt og socialt og ikke...

Du kan ikke blive smidt ud!

Du kan ikke blive smidt ud!

Du kan ikke blive smidt ud! Det kan ikke siget tit nok: ”Mennesket er et flokdyr”. Vi fødes med et behov for, at vores nærmeste omsorgsperson holder så meget af os, at vi overlever. Som nyfødte er vi hjælpeløse og vil dø, hvis ikke nogen tager sig af os. Samtidig er...